Profª Cristiane Pizzutti e mestre em Marketing pela EA têm artigo premiado no CLAV 2018

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01/11/2018

A professora Cristiane Pizzutti e a ex-aluna da EA Maura Ferreira, mestre em Marketing pelo PPGA, receberam o prêmio de “Melhor artigo científico” apresentado no 11º Congresso Latino-Americano de Varejo (CLAV): Engaging and Interactive Shopper Experience, realizado nos dias 25 e 26 de outubro, na FGV EASP, em São Paulo. O evento é promovido pela FGV – EAESP.

O artigo “Knowledgeable consumers are lije “stalkers”: the effect of consumers’ previous knowledge on the amount of information sought in post-decision timespan” é baseado na dissertação de Mestrado de Maura, que hoje é doutorando na FGV-SP, e trata de um tema ainda pouco explorado por acadêmicos e profissionais: a busca de informação pós compra.

“Hoje em dia, um volume grande de informação sobre produtos e serviços está disponível para consumidores, tanto antes quanto depois da compra. O que se sabe até o momento é que a busca pós compra ajuda o consumidor a reafirmar suas decisões e reduzir sentimentos de arrependimento ou insatisfação”, explica a professora Cristiane Pizzutti. “Através dos resultados de dois estudos empíricos (um experimental e um correlacional), demonstramos que essa visão é incompleta. Nossos resultados mostram que quanto maior o conhecimento prévio sobre determinado produto ou serviço, maior a busca de informação sobre ele na etapa pós compra, seja em termos de busca em lojas online, quanto conversa com amigos e leitura de comentários online. Esse efeito é ainda maior quando o consumidor tem tendência à maximização (isso é, busca pela melhor opção possível)”.

Maura Ferreira, mestre em Marketing pelo PPGA, recebe o prêmio de melhor artigo científico, representando também a professora Cristiane Pizzutti | Foto: Divulgação/FGV

O artigo ainda não está disponível para acesso online, mas será divulgado nesta notícia quando for publicado. Abaixo, o abstract do trabalho:

Knowledgeable consumers are like “stalkers”: the effect of consumers’ previous knowledge on the amount of information sought in post-decision timespan

Nowadays, consumers have more previous knowledge about products/services before making decisions. As they can easily access the internet, they often engage in showrooming or webrooming, which increase their knowledge. This might be a source of concerns because both, researchers and retailers, do not know all the effects of consumers’ previous knowledge on consumers’ behaviors. In this paper, we shed lights on one of these effects: the effect of consumers’ previous knowledge before making decisions on the amount of information sought information in post-decision/purchase timespan. The information sought in this phase helps consumers to reaffirm their decisions, diminish back-out behaviors, and increase repurchase intentions. Previous literature argues that this sought occurs because of cognitive dissonance and feelings of regret or dissatisfaction (Shani & Zeelenberg, 2007). We present two studies (experimental and correlational studies) to show that this view is incomplete. Our findings suggest that consumers who have previous knowledge about a specific product will search great amounts of information about this product in post-decision/purchase phase. Besides, this main-effect is stronger (weaker) for consumers with high (low) maximizing tendencies. Finally, we show the main approaches used by consumers when they look up information in the last phase of their journey and an exploratory investigation which resulted in some insights about consumers’ main motivations to still search information during the post-purchase phase. Our research show that consumers with considerable previous knowledge are like stalkers because they still search information about the purchased product: they browse online stores, talk to friends/relatives, read reviews.

 

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